سئو چیست؟

سئو یا SEO چیست؟

سئو مخفف سه کلمه‌

  1. Search Engine Optimization

است و در زبان فارسی به سئو معروف شده است، در زبان انگلیسی اس‌ای‌او تلفظ می‌شود و به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است، در واقع مجموعه‌ای از عملیات‌های پیوسته که منجر می‌شوند یک سایت برای کلمه‌کلیدی هدف رتبه‌های خوبی در گوگل کسب کند را سئو می‌گویند.

این کلمه انگلیسی زمانی ساخته شد که فرآیند رسیدن یک سایت به رتبه‌های اول گوگل تبدیل به عملیاتی شد که می‌توان با اجرای آن رتبه‌های خوبی در گوگل کسب کرد.

 

می‌توان گفت سئو، راهکاری برای افزایش ترافیک وب سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل است که با رعایت دستورالعمل‌ها و تکنیک‌هایی که در بخش فنی سایت و تولید محتوا و همچنین عملیاتی که خارج از سایت بر روی آن انجام می‌شود به افزایش آمار بازدید سایت و درنتیجه فروش سایت کمک می‌کند.

چرا یادگیری سئو مهم است؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گره خوردن آن با سبک زندگی بشر، بخش اعظم فعالیت‌های روزمره ما شکلی دیجیتالی به خود گرفته و در آینده‌ای نزدیک، کاری باقی نخواهد ماند که قادر باشیم بدون اینترنت انجام دهیم. انسان همواره طالب راحتی و آسودگی است. اگر از شما سوال شود که ترجیح می‌دهید برای خرید مواد غذایی مورد نیازتان تا فروشگاه بروید یا بدون زحمت دادن به خودتان آن‌ها را درب منزلتان تحویل بگیرید، کدام را انتخاب می‌کنید؟

لازم به توضیح نیست که با دیجیتالی شدن سبک زندگی، کسب و کارها نیز دیجیتالی خواهند شد. فعالیت در فضای اینترنت و محیط وب، داستانی متفاوت از روال حاکم بر کسب و کار‌های سنتی دارد. در کسب و کارهای اینترنتی، مشتریان شما کسانی هستند که قبلا اسمی از شما نشنیده‌اند و حتی ساکن منطقه فعالیت شما هم نیستند. موتورهای جستجو به شما این امکان را می‌دهند که مخاطبان جدیدی پیدا کنید.

اگر سایت شما را مقصد در نظر بگیریم، موتورهای جستجو جاده‌هایی هستند که افراد را به آنجا می‌رسانند. برای مثال، اگر شما فروشنده کفش باشید، موتورهای جستجو افرادی را که به دنبال خرید کفش هستند به سمت وبسایت شما هدایت می‌کنند. بنابراین، اگر بتوانید وبسایتتان را به صفحه اول برسانید، فرصت‌های باورنکردنی بسیاری بدست خواهید آورد.

دیگر باید مشخص شده باشد که در دنیای امروز، آموزش و یادگیری سئو تا چه اندازه مهم و ضروری محسوب می‌شود. داشتن سایتی ارزشمند، سود‌ده و معتبر، بدون داشتن دانش و مهارت سئو و بهینه‌سازی سایت محقق نمی‌شود. اما آموزش و یادگیری سئو را از کجا و چگونه باید آغاز کنیم؟

یادگیری سئو (SEO) برای یک مبتدی چقدر سخت است؟

بهینه‌سازی موتور جستجو یا به اختصار سئو (SEO) خود، آنطور که بعضی از ما وانمود می‌کنیم هم سخت نیست. اگر درک درستی از طرز کار موتورهای جستجو داشته باشید، یادگیری SEO برایمان دشواری چندانی نخواهد داشت. اصطلاحات و مفاهیم سئو و جنبه‌های تکنیکی آن است که سخت بنظر می‌رسد. وگرنه اصول ساده‌ای دارد که با تکرار و تمرین می‌توان فرا گرفت. سختی آن سعی و تلاش و تمرینی است که شخص باید متحمل شود. تمام چیزی که نیاز داریم علاقه و زمان است.

 

چه مدت طول می‌کشد از صفر تا صد سئو را آموزش ببینیم؟

اینکه چه مدت طول می‌شکد تا سئو را بطور حرفه‌ای و پیشرفته یاد بگیرییم، بستگی به فاکتورهای متعددی ازجمله مهارت‌ها، قدرت درک، علاقه و تلاش ما دارد. اگر به بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو علاقه داشته باشیم و تمام تلاش خود را به کار بگیریم ، می‌توانیم با سرعت بیشتری SEO را آموزش ببینیم. اما اگر به این خاطر که دیگران در حال یادگیری سئو هستند می‌خواهیم آن را یاد بگیریم، قرار نیست به این زودی‌ها در آن متخصص شویم.

عملیات سئو دقیقا به چه معناست؟

گاهی اوقات سئو فقط با هدف ایجاد اطمینان برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در واقع موتورهای جستجو دنبال رتبه‌دادن به وبسایت‌هایی هستند که برای کاربران مفید باشند و در نهایت برای انسان‌ها بهینه سازی شده باشند. یعنی اگر کاربری در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری را بگذراند یک امتیاز مثبت برای شما در نظر گرفته می‌شود.

موتورهای جستجو به دنبال ارائه بهترین خدمات به کاربرانشان هستند. به عبارتی موتورهای جستجو به دنبال ارائه نتایجی در صفحات جستجو هستند که علاوه بر داشتن بهترین کیفیت، مرتبط‌ترین محتوا به چیزی باشد که شخص جستجو کننده به دنبال آن است.

بمنظور انجام این کار، موتورهای جستجو وب سایت‌های مختلف را کاوش و بررسی کرده تا بهتر متوجه موضوع و کم و کیف محتوای آنها شوند. بطور کلی، عملیات سئو فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست به طوری که موتور جستجو مایل به نمایش آن محتوا بعنوان بهترین نتیجه برای جستجوی کلمات کلیدی هدف شما باشد.

عملیات سئو سایت را به سه روش مختلف می‌توانیم انجام داد:

• سئو کلاه سیاه یا عملیات خلافکارانه

• سئو کلاه خاکستری یا عملیات سالم با کمی تخلف

• سئو کلاه سفید که عملیات کاملا قانونی است

خوب واضح است که در روش کلاه سیاه اجرای عملیات غیر قانونی است و شاید نتایج زودتر به صفحه اول گوگل برسند یا شاید هم شما توسط گوگل شناسایی و جریمه شوید، اما در روش کلاه خاکستری و سفید عملیات قانونی است اما در روش خاکستری گاهی تخلفات کوچکی برای فریب گوگل انجام می‌شود که در روش کلاه سفید انجام نمی‌شود.

۳ گام اصلی برای انجام عملیات سئو کدامند؟

شما با هر روشی که بخواهید سئو را پیش ببرید، سفید، خاکستری یا سیاه، تفاوتی ندارد، به‌هر‌حال این عملیات در ۳ گام انجام می‌شود، ابتدا نیاز مشکلات فنی سایت رفع شود، سپس مشکلات داخلی و در نهایت بهبود خارجی یا عملیات خارج از سایت آغاز می‌شود. البته این ۳ گام می‌توانند به صورت موازی نیز پیش بروند که نیاز به تخصص بیشتری برای انجام این موضوع است.

۱٫ گام اول سئو تکنیکال یا Technical SEO

۲٫ گام دوم سئو داخلی یا On-Page SEO

۳٫ گام سوم سئو خارجی یا Off-Page SEO

سئو تکنیکال یا Technical SEO چیست؟

منظور از Technical Seo (سئوی فنی) بهبود جنبه‌های فنی و تکنیکی یک وب سایت بمنظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. ارکان تکنیکال سئو، قابل فهم ساختن هرچه تمام‌تر محتوای یک وب سایت برای موتور جستجو و نیز سریع و آسان کردن فرآیند بررسی آن است. به بیان دیگر، با استفاده از سئوی تکنیکال، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا راحت‌تر به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. دلیل نام‌گذاری تکنیکال سئو یا سئوی فنی این است که، در اصل این نوع سئو هیچ ارتباطی با محتوای وب سایت شما ندارد و هدف اصلی آن بهینه سازی زیربنا و زیرساخت وب سایت شماست.

سئو داخلی یا On-Page SEO چیست؟

On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo  علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگ‌ها و تصاویر است. با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردی‌تر و باارزش‌تر می‌سازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است.

سئو خارجی یا Off-Page SEO چیست؟

Off Page Seo (سئوی خارج از صفحات) تمام فعالیت‌هایی است که با هدف ارتقای رتبه صفحات در موتورهای جستجو، خارج از وب سایت انجام می‌گیرد. یک سایت با بک لینک‌های باارزش بیشتر، معمولا رتبه بهتری در مقایسه با وب سایتی مشابه با بک لینک‌های کمتر می‌گیرد. موتورهای جستجو بک لینک‌ها را نشانه محتوای باکیفیت قابل ارجاع و استناد درنظر می‌گیرند. اما بسیاری  Off Page Seo  را همان لینک سازی می‌پندارند درحالی‌که اینگونه نیست و لینک سازی فقط بخش اعظمی از این شیوه بهینه سازی را تشکیل می‌دهد. برای مثال، مواردی ازقبیل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و نام تجاری نیز جزو سئوی خارجی محسوب می‌شود و اهمیت بسیاری دارد. به بیانی دیگر، Off Page Seo  تمام کارهایی است که خارج از یک وب سایت انجام می‌گیرد تا موتورهای جستجو آن وب سایت را قابل اعتماد و معتبر به حساب بیاورند.

اصطلاحات رایج در سئو:

SEO چیست و چه کاربردی دارد؟

مخفف عبارت (Search Engine Optimization) است. SEO در لغت به معنی بهینه سازی موتور جستجو می‌باشد اما در تعریف، به بهینه سازی وب سایت برای موتور‌های جستجو اطلاق می‌شود. SEO موجب افزایش بازدید سایت برای جستجو‌های مرتبط می‌شود.

HEO چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

مخفف عبارت (Human Experience Optimization) و در لغت به معنی بهینه سازی تجربه انسانی است. یعنی ظاهر سایت شما برای کاربر مناسب باشد و دچار سردرگمی نشود. در سال ۲۰۱۷ سئوی معنایی بوجود آمده است، یعنی گوگل درباره سئوی معنایی صحبت می‌‌کندو به دنبال مفهوم می‌‌گردد ،گوگل ربات‌‌هایش را طوری تربیت می‌‌کند که مفهوم را از دید یک کاربر درک کند یعنی اگر سایت شما از دید یک کاربر بهینه باشد از دید گوگل نیز بهینه است.  اگر در سایت خود عکس و ظاهر قشنگی داشته باشید و هم چنین بهHEO اهمیت زیادی داده باشید باعث می‌‌شود که کاربر در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری در سایت بماند. خیلی مهم است که سایت شما برای یک انسان بهینه سازی شده باشد.

SMO چیست و چگونه به سئو‌ی سایت مربوط می‌شود؟

SMO مخفف عبارت (Social Media Optimization) است. بطور کلی، SMO به بهینه سازی یک وبسایت از‌طریق ترغیب کاربران به استفاده و به اشتراک گذاری لینک‌های آن وبسایت در شبکه‌های اجتماعی اشاره دارد. SMO در‌حقیقت حضور آنلاین شما در مکان‌هایی که مشتریانتان حضور دارند را پر رنگ کرده و باعث ایجاد و گسترش روابط شما با مخاطبانتان می‌شود.

• سئو سایت باعث میشود روزانه در مقابل بازدید ده ها و صدها مخاطب علاقه مند قرار بگیرید.

• موفقیت در سئو باعث میشود شما به شدت از رقبای خودتان فاصله بگیرید.
• هزینه ای که برای سئو کردن سایت پرداخت میکنید، اغلب در برابر هزینه تبلیغات محیطی و اینترنتی به صرفه تر است.

• با توجه به افزایش مخاطبان سایت، برند شما شناخته تر از قبل میشود.

• با توجه به اینکه مخاطبان ایرانی به رتبه الکسا به عنوان یک روش اعتمادسازی نگاه میکنند، سئو باعث کاهش رتبه الکسا و افزایش اعتماد مخاطبان شما میشود.

 

 

کاربرد سئو در چیست؟

حالا سوال مهم اینجاست که وقتی تا این اندازه روی سئو تاکید داریم و می‌دانیم چه فضای رقابتی‌ای در آن وجود دارد، کاربرد سئو در چیست؟ چه اهمیتی دارد و چه مزایایی برای ما به همراه می‌آورد. در واقع اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنیم بسیاری از جواب‌هایی که می‌توانیم برای این سوال داشته باشیم، در درک درست از تعریف آن نهفته است.
بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، مزایای زیادی برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک دارد. در ادامه می‌توانید کاربرد سئو در بخش‌های مختلف را ببینید:

• افراد زیادی هستند که همیشه برای محصولات و خدمات شما در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند

• دریافت ترافیک باکیفیت

• افزایش نرخ تبدیل

• افزایش فروش آنلاین و آفلاین

• کاهش نرخ جذب مشتری

• افزایش اعتبار و اعتماد

• اثربخشی زیاد در تصمیم نهایی خرید

• افزایش آگاهی از برند

• افزایش میزان حضور برند

• افزایش میزان ارجاع به سایت شما

• مقرون‌به‌صرفه‌تر و اثربخش‌تر نسبت به تبلیغات پولی

• افزایش سهم بازار و ارزش کسب‌وکار

• افزایش فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی

• بهبود سرعت سایت

• خلق تجربه کاربری بهتر

 


کلمه کلیدی

درک کنید که مخاطبان شما چه چیزی را می‌خواهند پیدا کنند.

قدرتِ تحقیق در مورد کلمات کلیدی در نحوه‌ی فهمیدن هر چه بهتر هدف بازار است و اینکه بفهمید کاربران چگونه برای محصولات، سرویس و محتوای شما جستجو می کنند، نهفته اند.

تحقیقات در مورد کلمات کلیدی اطلاعات جستجوی خاصی را برای شما فراهم می کند که می توانید به سوال هایی مانند سوالات زیر پاسخ بدهید.

• مردم چه چیزی را جستجو می کنند؟

• چند نفر آن را جستجو می کند؟

• در چه قالبی(فرمت) آن را می خواهند؟

در این فصل، شما ابزار ها و استراتژي هایی را خواهید آموخت که این اطلاعات را پوشش دهد و همچنین تاکتیک هایی که به شما یاد می دهند که از کلمات کلیدی ضعیف دوری کنید و محتوای قویی را بتوانید تولید کنید. زمانی که شما فهمیدید که مخاطبان شما چگونه برای محتوای شما جستجو می کنند آن وقت دنیای جدید از استراتژي های سئو را خواهید آموخت.

مردم به دنبال چه اصلاحاتی می گردند؟

شما ممکن است که بدانید چه کاری را انجام می دهید، اما مردم چگونه به دنبال محصولات، خدمات و اطلاعاتی که شما فراهم می کنید می گردند؟ جواب دادن به این سوال اولین مهمترین قدم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است.

کشف کلمات کلیدی

ممکن است تعدادی کلمات کلیدی در ذهن داشته باشید که می خواهید در سایت خود برای آن ها رنکی دریافت کنید. کلماتی مانند محصولات، خدمات یا موضع هایی که سایت شما به آن مربوط است، خوب برای شروع از همین ها اطلاعات استفاده می کنیم، شما می توانید از ابزار های رایگان برای پیدا کردن کلمات کلیدی نیز استفاده کنید. همچنین بهتر است که حجم کلمات کلیدی مشابه و کاربرانی که به دنبال آن ها می گردند(حجم جستجو برای کلمه کلیدی مشابه) را در نظر داشته باشید، در قسمت های بعد بیشتر به آن می پردازیم اما در مرحله ی کشف، این کار می تواند به شما کمک کند که بفهمید کدام کلمه ی کلیدی مشهور تر و بیشتر توسط کاربران استفاده می شود.

زمانی که کلمه ی کلیدی خود را درون موتور جستجو قرار دادید، شما کلمات کلیدی جدید، سوالات متداول و موضوعات جدیدی را برای محتوای خود پیدا می کنید که ممکن است به آن ها فکر نکرده باشید و به فکری پوشش دادن آن ها نیز بکنید.

برای نمونه از کشاورزانی که در فروش مرکبات تخصص دارند استفاده کنیم.

تایپ «لیمو» و «مرکبان » در یک ابزار تحقیق در مورد کلمات کلیدی ممکن است به کشف عبارت های بسیار مرتبط و جستجو شده ای مانند کلمات زیر بیانجامد:
لیمو ترش

مرکبات

فروش لیمو ترش

شما در فرآیند کشف کلمات کلیدی مرتبط برای محتوا، ممکن است متوجه شوید که حجم جستجو برای کلمات کلیدی می تواند بسیار متفاوت باشد. شما قطعا می خواهید عنوان هایی را در محتوای خود قرار دهید که مخاطبان و مشتریان آن را جستجو می کنند. در بعضی موارد بهتر است که کلمات کلیدی به جستجوی کم را نیز هدف قرار بدهید چون رقابت در این قسمت راحت تر از رقابت با کلمات کلیدی با جستجوی بالا است.

از آن جایی که کلمات کلیدی با رقابت بالا و پایین مزایای  و معایب مخصوص به خود را برای وبسایت شما به همراه دارند، داشتن اطلاعات بیشتر در مورد حجم جستجو می تواند اولیت بندی کلمات کلیدی شما را تغییر دهد و کلمه کلیدی را برای سایت خود انتخاب کنید که به سایت شما مزیت استراتژیک بدهد.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *